cartel web banner smaller no pix

DISSABTE 6 DE JULIOL DE 2024

PRESENTACIÓ DEL FESTIVAL 2024

CAFÈ TEATRE AUDITORI A LES 19 H

Presentació de la programació del 6è Festival Contratemps 2024 acompanyada d’un concert de Josep Maria Martí (tiorba).  Gaudeix de la música i d’una copa de cava en companyia dels seguidors de Contratemps! Bar obert.

O Sleep, Why Dost Thou Leave Me? G. F. Händel / Arr. J. M. Martí Duran

When I am Laid in Earth H. Purcell / Arr. J. M. Martí Duran

Chaconne R. de Visée

Ombra mai fu G. F. Händel / Arr. J. M. Martí Duran

Son nata a lagrimar G. F. Händel / Arr. J. M. Martí Duran

If Love’s a Sweet Passion H. Purcell / Arr. J. M. Martí Duran

Lascia ch’io pianga G. F. Händel / Arr. J. M. Martí Duran

El projecte que ens presenta Josep Maria Martí Duran és fruit d’un treball d’investigació entorn les possibilitats de la tiorba a partir d’un dels repertoris en què més s’ha especialitzat al llarg dels darrers deu anys de carrera: les òperes de G. F. Händel i d’H. Purcell. El resultat d’aquest estudi i recerca sonora és una versió revisitada d’algunes de les àries més famoses dels dos compositors barrocs plantejades com si fossin originals per a l’instrument. En aquest sentit, la seva experiència s’alia amb joc i enginy en un original treball de síntesis però també creatiu que converteix els fragments operístics –on s’hi expressa els sentiments més íntims dels seus protagonistes a través del text, de la veu i de la música de l’orquestra que l’acompanya– en peces per instrument sol. Ad Álgea és el títol que porta el primer recital de tiorba sola enregistrat per Josep Maria Martí Duran, i és també un projecte coral on s’hi conjuga, a més, un text on l’escriptor Ramón Andrés evoca les fonts històriques i mitològiques en què s’inspira la música, i una peça gràfica a càrrec de Martà Cerdà, homenatge plàstic a aquest instrument barroc tan particular que és la tiorba.

Josep Maria Martí Duran va iniciar-se en l’aprenentatge dels instruments de corda polsada després de finalitzar els seus estudis de guitarra clàssica amb Jordi Codina. Així, estudià amb Xavier Díaz-Latorre a l’ESMUC, a Barcelona, amb Massimiliano Toni a Novara i amb Eduardo Egüez a la Zürcher Hochschule der Künste de Zurich. Ja des dels inicis treballà amb els principals grups especialitzats en música antiga, amb qui segueix col·laborant regularment en l’actualitat. 

Algunes de les formacions més destacades són Le Concert des Nations i Hespèrion XXI (dir. Jordi Savall), L’Arpeggiata (dir. Christina Pluhar), l’Early Opera Company (dir. Christian Curnyn), Les Arts Florissants (dir. W. Christie), Il Giardino Armonico (dir. G. Antonini), Cafe Zimmermann (dir. Pablo Valetti), entre d’altres. En la seva intensa carrera concertística ha actuat a les sales més prestigioses d’arreu i ha gravat en diverses ocasions per emissores com France Musique, Radio France, RNE, BBC i Catalunya Ràdio, i els segells Warner Classics & Erato, SONY i Alpha. 

A banda de comptar amb una extensa discografia al costat de grups com els abans esmentats, destaquen també dos projectes discogràfics de caire més personal: Eternità d’Amore, un disc a duo amb el tenor americà Zachary Wilder entorn la música italiana del segle XVII, presentat el Juny de 2019 al Boston Early Music Festival amb un gran èxit de públic i crítica; i el llançament del seu primer treball com a solista on proposa una nova mirada a l’obra de G. F. Händel i H. Purcell, transformant algunes de les principals àries d’òpera d’ambdós compositors en música per a tiorba. 

Sota el títol d’Ad Álgea, aquest projecte ha rebut una gran acollida pel públic i la crítica, com ara la prestigiosa menció com a Excepcional a la revista especialitzada “Scherzo”, i l’ha portat a presentar-lo al prestigiós festival Händel-Festspiele del Halle a la temporada 2023. Com a docent ha impartit classes magistrals al Melbourne Conservatorium of Music, a la XIª Acadèmia de la Capella Reial de Catalunya, dirigida per Jordi Savall, als Pôle des Arts Baroques, a Tolosa, i actualment a l’Esmuc.

AMB EL SOPORT DE: