PRODUCCIONS contratemps

LES ARRELS DE LA MÚSICA: una fusió musical dels pobles aborígens cubans, els esclaus africans i els colons europeus – un tresor cultural !
La música espiritual afrocubana és un tresor cultural on convergeixen i es fusionen elements originats en la convivència dels pobles aborígens cubans, els esclaus africans i els colons europeus. Aquest programa explora algunes de les formes musicals, cants i danses que van interactuar per donar lloc a una nova identitat cultural, tot il·lustrant el sincretisme religiós i artístic a través de la música. En aquest procés, la cultura europea va ser profundament influenciada pels ritmes africans i americans.
Una de les expressions més destacades d’aquesta tradició són els cants als orishas, divinitats de la religió ioruba practicada per molts afrocubans. En el programa s’inclouen peces com el “Cant a Yemayá”, venerada com a mare de les aigües, i el “Cant a Elegguá”, que obre els camins entre el món humà i l’espiritual, entre altres composicions. Aquestes manifestacions són un reflex viu de l’herència africana a la cultura cubana.
La influència de compositors europeus en la música espiritual cubana també és notable. Hernando Franco, mestre de capella de la Catedral de Santiago de Cuba entre 1563 i 1564, va deixar una obra que evidencia la confluència d’estils europeus i africans. Tot i que bona part del seu llegat es conserva a Mèxic, les seves contribucions van ser essencials per al desenvolupament musical de l’illa. Igualment, Francisco Guerrero, la música del qual ressonava a la catedral de Santiago, segons una carta de Silvestre Balboa del 1604, va deixar una petjada significativa. Documents indiquen que Esteban Salas, un altre compositor clau en la història musical cubana, coneixia i transcrivia obres de grans noms del Renaixement espanyol com Tomás Luis de Victoria, Francisco Guerrero i Rodrigo de Ceballos.
Aquest intercanvi cultural no va ser unidireccional. Ritmes i danses d’origen indígena, com el zarambeque i la chacona, van transcendir les fronteres de Cuba i es van expandir per Europa. Aquestes danses, amb arrels africanes, europees i indígenes, reflecteixen la diversitat cultural de l’illa. El zarambeque, mencionat a l’entremès “Los sones” de Villaviciosa (1661), i la chacona, popularitzada per autors com Lope de Vega, van portar des de les Amèriques nous moviments i ritmes que van enriquir el panorama artístic espanyol.
La música espiritual afrocubana és testimoni de la riquesa i la complexitat de les interaccions culturals a Cuba. Des dels cants als orishas fins als balls indígenes i les influències de compositors europeus, aquesta tradició reflecteix la història viva de l’illa. El programa inclou, entre altres peces, el tema “Un pobre portalillo”, de caràcter popular, que apareix al villancet “Albricias Pastores” de Juan París, i l’obra “L’Ameriquaine” de Marin Marais, amb dues evidències de la influència cultural i el mestissatge musical.
En conclusió, les arrels de la música espiritual afrocubana són profundament diverses, abastant una rica varietat de formes, estils i tradicions que connecten el present amb un passat de convivència i creació compartida. Aquesta música, a més de ser una font d’inspiració, ens recorda la importància de l’intercanvi cultural com a motor d’enriquiment i transformació.
«Una delícia la viola de gamba de Lixsania Fernández…» (Diari de Notícies de Navarra, 2008)
Una de les intèrprets amb més projecció de la seva generació. Neix a Cuba.
Fundadora de l’Ensemble «Recondita Armonia», a més, participa en nombrosos concerts oferts a festivals de països de tot el món, sota la direcció de noms tan prestigiosos com Shalev Ad-El, Rinaldo Alessandrini, Rio Terakado, Paul Dyer, Walter Reiter, Raül Refree o Claudio Abbado. Col·labora amb ensembles com amb La Chimera (Eduardo Egüez), L´Arpeggiata (Christina Pluhar), Le Concert des Nations (Jordi Savall), Capella Mediterrània (Leonardo Garcia Alarcón), Ars Longa (Teresa Pau), Orpheon Consort (José Vázquez), Il Galdellino, Ensemble Elyma (Ga Li Tendre Amour.
Alhora ha estat convidada com a solista en orquestres com l’Orquestra Nacional d’Espanya, Orquestra Simfònica de València, Orquestra Simfònica de Bilbao, Orquestra Barroca de Sevilla, Orquestra Barroca Catalana, Orxestre de Chambre de Tolosa o l’Austràlia Brandenburg Orchestra. L’ensemble Recondita Armonia col·labora amb el CNDM en la recuperació i difusió del repertori Espanyol.
Ha enregistrat dos discos per al prestigiós segell holandès Brilliant Classics, juntament amb l’ensemble Recondita Armonia, un dedicat al virtuós viola gambista i compositor Johannes Schenck, i un altre al compositor alemany G.F. Handel, que han rebut meravelloses crítiques, de les revistes especialitzades més prestigioses.
Realitza nombrosos enregistraments per a diferents ràdios i televisions del món i els segells discogràfics Erato, Alia Vox, Naive, Brilliant Classics, NB, CDM, La mà de Guido, Verso, K617… Actualment és professora al Conservatori Isaac Albéniz de Girona i als cursos «Esteban Mazer» de músiques històriques.
«Amb la jove i fulgurant violagambista hispano-cubana Lixsania Fernández com a directora artística, Recondita Armonia va arrasar immediatament al Verdensteatret i al Nordlysfestival. » Helge Matland

FITXA ARTÍSTICA
Lixsania Fernández
direcció musical, veu, viola d’arc
Teresa Yanet
veu
Jorge Juan Morata
veu, marimba, orgue de mà
Katy Elkin
xeremias, flautas, salteri
Marlon Rodríguez
percusió
Frank Pereira
tres cubà
PRODUCCIÓ
Jorge Juan Morata
Video/fotos
Katy Elkin
Agraïments
Escola de Música Tradicional Sant Cugat
Producció
Col·lectiu Música Antiga de Sant Cugat



